-->

IPC

IPC

IPC
Het International Primary Curriculum (IPC) is een basisschoolcurriculum voor de zaakvakken en onderwijsconcept waarin leren centraal staat. Kinderen leren (wetenschappelijk bewezen) op hun best door boeiende, actieve en zinvolle lessen. IPC helpt de school en de leerkracht hierbij.
Zo volg je als startende school een implementatietraject van minimaal twee jaar. We blijven in contact en bieden begeleiding. Met onze trainingen, opleidingen en diensten uit het lidmaatschap gaan we samen aan de slag om het leren op school centraal te stellen én te verbeteren.
Meer dan een curriculum voor het basisonderwijs
IPC maakt onderdeel uit van een doorgaande leerlijn van 2,5 tot en met 15 jaar. Voor de peuters & kleuters is er IEYC (website). Voor 10-14-initiatieven is er Curriculum 10-14 (website). Voor het voortgezet onderwijs is er IMYC (website).
Thema’s die bij de leefwereld passen
IPC is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s. Van Missie naar Mars tot Circus en van Red de wereld tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen uit het basisonderwijs enthousiast en betrokken te maken.

Elk thema sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap. Er zijn voor IPC-lidscholen geen extra kosten verbonden aan deze updates. Je koopt dus een curriculum dat je niet hoeft af te schrijven in je boekhouding.
Een curriculum met een vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis en vaardigheden zijn al aanwezig bij de kinderen? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s) die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.

Dan volgt een uitleg door de leraar met oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is de coach en in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.
Meer over de leescirkel